Programme
Songs from five centuries
Alonso Mudarra (1508-1580)
• Triste estaba el Rey David
Enrique de Valderrabano (1500-1557)
• Donde son estas Serranas?
Diego Pisador (1509-1557)
• Por que es, Dama, tanto quereros?
• Si te va a bañar, Juanica
Fernand Sor (1778-1839)
4 Seguidillas:
• Cesa de atormentarme
• Cómo ha de resolverse
• Muchacha, y la vergüenza
• Si dices que mis ojos
Albeniz (1860-1909)
• Sevilla (Gitarre solo)
Manuel de Falla (1876-1946)
in „Siete Canciones populares Españolas":
• El Paño moruno
• Seguidilla murciana
• Asturiana
• Jota
Federico Garcia Lorca (1898-1936)
Canciones Españoles antiguas:
• Anda jaleo
• Nana de Sevilla
• Sevillanas del siglo XVIII
Pause
Henry Purcell (1659-1695)
• Music for a while
John Dowland (1563-1626)
• In darkness let me dwell
Benjamin Britten (1913-1976)
Folksongs arrangements for voice and guitar:
• I Will Give my Love an Apple
• Sailor-boy
• Master Kilby
• The Soldier and the Sailor
• Bonny at Morn
• The Shooting of his Dear
Traditional
• Scarborough fair
Joan Baez
• Sir Galahad
Norah Jones (*1979)
• Creepin'in
Christiane Oelze – Sopran
Christian Kiefer – Guitar
• Triste estaba el Rey David
Enrique de Valderrabano (1500-1557)
• Donde son estas Serranas?
Diego Pisador (1509-1557)
• Por que es, Dama, tanto quereros?
• Si te va a bañar, Juanica
Fernand Sor (1778-1839)
4 Seguidillas:
• Cesa de atormentarme
• Cómo ha de resolverse
• Muchacha, y la vergüenza
• Si dices que mis ojos
Albeniz (1860-1909)
• Sevilla (Gitarre solo)
Manuel de Falla (1876-1946)
in „Siete Canciones populares Españolas":
• El Paño moruno
• Seguidilla murciana
• Asturiana
• Jota
Federico Garcia Lorca (1898-1936)
Canciones Españoles antiguas:
• Anda jaleo
• Nana de Sevilla
• Sevillanas del siglo XVIII
Pause
Henry Purcell (1659-1695)
• Music for a while
John Dowland (1563-1626)
• In darkness let me dwell
Benjamin Britten (1913-1976)
Folksongs arrangements for voice and guitar:
• I Will Give my Love an Apple
• Sailor-boy
• Master Kilby
• The Soldier and the Sailor
• Bonny at Morn
• The Shooting of his Dear
Traditional
• Scarborough fair
Joan Baez
• Sir Galahad
Norah Jones (*1979)
• Creepin'in
Christiane Oelze – Sopran
Christian Kiefer – Guitar
Romantic organ recital
Hugo Wolf
Spiritual songs from "Spanish Songbook" and Eduard Mörike:
• Auf ein altes Bild
• Die ihr schwebet
• Mühvoll komm ich und beladen
• Gebet
• Zum Neuen Jahr
César Franck
• Prélude, Fugue et Variations für Orgel solo
Gustav Mahler
Four songs after poems by Friedrich Rückert and "Aus des Knaben
Wunderhorn":
• Das irdische Leben
• Urlicht
• Um Mitternacht
• Ich bin der Welt abhanden gekommen
Break
Louis Vierne
Liederzyklus "Les Angélus op. 57:
• Au Matin
• A Midi
• Au Soir
Toccata in b-Moll für Orgel solo
Antonin Dvorak
Three Songs from "Zehn Biblische Lieder op. 99:
• Gott ist mein Hirte (aus Psalm 23)
• Gott erhöre mein inniges Flehn (aus Psalm 55)
• Singet dem Herrn (aus Psalm 98)
Richard Wagner
Five songs after poems by Mathilde Wesendonck:
• Der Engel
• Stehe still!
• Im Treibhaus
• Schmerzen
• Träume
Christiane Oelze – Sopran
Ulrich Brüggemann – Organ
Spiritual songs from "Spanish Songbook" and Eduard Mörike:
• Auf ein altes Bild
• Die ihr schwebet
• Mühvoll komm ich und beladen
• Gebet
• Zum Neuen Jahr
César Franck
• Prélude, Fugue et Variations für Orgel solo
Gustav Mahler
Four songs after poems by Friedrich Rückert and "Aus des Knaben
Wunderhorn":
• Das irdische Leben
• Urlicht
• Um Mitternacht
• Ich bin der Welt abhanden gekommen
Break
Louis Vierne
Liederzyklus "Les Angélus op. 57:
• Au Matin
• A Midi
• Au Soir
Toccata in b-Moll für Orgel solo
Antonin Dvorak
Three Songs from "Zehn Biblische Lieder op. 99:
• Gott ist mein Hirte (aus Psalm 23)
• Gott erhöre mein inniges Flehn (aus Psalm 55)
• Singet dem Herrn (aus Psalm 98)
Richard Wagner
Five songs after poems by Mathilde Wesendonck:
• Der Engel
• Stehe still!
• Im Treibhaus
• Schmerzen
• Träume
Christiane Oelze – Sopran
Ulrich Brüggemann – Organ
Et la lune descend - Stories of the night
Claude Debussy (1862-1918)
• Et La Lune Descend Sur Le Temple Qui Fût
• Claire de lune
Henry Purcell (1659-1695)
• Thy hand, Belinda (in: Dido and Aeneas)
• When I am laid in earth (in: Dido and Aeneas)
Antonio Vivaldi (1687-1741)
• La Notte
Robert Schumann (1810-1856)
• Philine
Stefan J. Hanke (*1984)
• Nuit blanche (Paysage Exotique I)
Franz Schubert (1797-1828)
• Nachtstück op. 36.2
Break
Richard Strauss (1864-1949)
• Die Nacht
Bela Bartok (1881-1945)
• Sons de la nuit
Antonin Dovrak (1841-1904)
• Lied an den Mond (in: "Rusalka")
Modest Mussorgsky (1839-1881)
• Die Nacht auf dem kahlen Berge
Jules Massenet (1842-1912)
• Nuit d’Espagne
Duke Ellington (1899-1974)
• A Night in Tunesia
Friedrich Holländer (1896-1976)
• Ich bin dein Nachtgespenst
Claude Debussy (1862-1918)
• Beau soir
Christiane Oelze – Sopran
Lutz Koppetsch & La piccola banda:
Lutz Koppetsch – Altsaxophon
Regine Schmitt – Violine
Dorothea Galler – Viola
Maria Friedrich – Violoncello
Bruno Suys – Double bass
Antonia Hentze – Harp
Claudia Buder – Accordeon
Arrangements: Stefan J. Hanke
• Et La Lune Descend Sur Le Temple Qui Fût
• Claire de lune
Henry Purcell (1659-1695)
• Thy hand, Belinda (in: Dido and Aeneas)
• When I am laid in earth (in: Dido and Aeneas)
Antonio Vivaldi (1687-1741)
• La Notte
Robert Schumann (1810-1856)
• Philine
Stefan J. Hanke (*1984)
• Nuit blanche (Paysage Exotique I)
Franz Schubert (1797-1828)
• Nachtstück op. 36.2
Break
Richard Strauss (1864-1949)
• Die Nacht
Bela Bartok (1881-1945)
• Sons de la nuit
Antonin Dovrak (1841-1904)
• Lied an den Mond (in: "Rusalka")
Modest Mussorgsky (1839-1881)
• Die Nacht auf dem kahlen Berge
Jules Massenet (1842-1912)
• Nuit d’Espagne
Duke Ellington (1899-1974)
• A Night in Tunesia
Friedrich Holländer (1896-1976)
• Ich bin dein Nachtgespenst
Claude Debussy (1862-1918)
• Beau soir
Christiane Oelze – Sopran
Lutz Koppetsch & La piccola banda:
Lutz Koppetsch – Altsaxophon
Regine Schmitt – Violine
Dorothea Galler – Viola
Maria Friedrich – Violoncello
Bruno Suys – Double bass
Antonia Hentze – Harp
Claudia Buder – Accordeon
Arrangements: Stefan J. Hanke
H.E.R.B. - A recital after poets
H.E.R.B.: Heinrich Heine, Joseph von Eichendorff, Rainer Maria Rilke, Bertolt Brecht
Heinrich Heine
• Johannes Brahms: "Es liebt sich so lieblich im Lenze", op. 71,1
• Robert Schumann: "Du bist wie eine Blume", op. 25,24
• Franz Liszt: "Die Loreley"
Rainer Maria Rilke
• Petr Eben: "Vorgefühl" (1957)
• Alban Berg:: "Traumgekrönt" (1908)
• Dmitri Schostakowitsch: "Der Tod des Dichters", aus: XIV. Symphonie (1969)
• Frank Martin: "Der Schrei" (1943)
• Rolf Wallin: "Schlussstück" (1997)
Heinrich Heine
• Johannes Brahms: "Der Tod, das ist die kühle Nacht", op. 96,1
• Robert Schumann: "Es fiel ein Reif in der Frühlingsnacht", op. 64,2
• Franz Liszt: "Anfangs wollt' ich fast verzagen"
• Robert Schumann: "Mit Myrthen und Rosen", op. 24,9
Break Bertolt Brecht
• Hanns Eisler: "An den kleinen Radioapparat"
• "Speisekammer 1942"
• "Hotelzimmer 1942"
• "In Sturmesnacht"
• "Panzerschlacht"
• "Die letzte Elegie"
• "Die Heimkehr"
Joseph von Eichendorff
• Robert Schumann: "In der Fremde", op. 39,1
• "Waldesgespräch", op. 39,3
• "Mondnacht", op. 39,5
• "Schöne Fremde", op. 39,6
• "Im Walde", op. 39,11
• "Der Einsiedler", op. 83,3
Bertolt Brecht
• Kurt Weill: Matrosen-Song ("Happy End')
• Alabama-Song ("Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny")
Christiane Oelze – Sopran
Eric Schneider – Piano
Heinrich Heine
• Johannes Brahms: "Es liebt sich so lieblich im Lenze", op. 71,1
• Robert Schumann: "Du bist wie eine Blume", op. 25,24
• Franz Liszt: "Die Loreley"
Rainer Maria Rilke
• Petr Eben: "Vorgefühl" (1957)
• Alban Berg:: "Traumgekrönt" (1908)
• Dmitri Schostakowitsch: "Der Tod des Dichters", aus: XIV. Symphonie (1969)
• Frank Martin: "Der Schrei" (1943)
• Rolf Wallin: "Schlussstück" (1997)
Heinrich Heine
• Johannes Brahms: "Der Tod, das ist die kühle Nacht", op. 96,1
• Robert Schumann: "Es fiel ein Reif in der Frühlingsnacht", op. 64,2
• Franz Liszt: "Anfangs wollt' ich fast verzagen"
• Robert Schumann: "Mit Myrthen und Rosen", op. 24,9
Break Bertolt Brecht
• Hanns Eisler: "An den kleinen Radioapparat"
• "Speisekammer 1942"
• "Hotelzimmer 1942"
• "In Sturmesnacht"
• "Panzerschlacht"
• "Die letzte Elegie"
• "Die Heimkehr"
Joseph von Eichendorff
• Robert Schumann: "In der Fremde", op. 39,1
• "Waldesgespräch", op. 39,3
• "Mondnacht", op. 39,5
• "Schöne Fremde", op. 39,6
• "Im Walde", op. 39,11
• "Der Einsiedler", op. 83,3
Bertolt Brecht
• Kurt Weill: Matrosen-Song ("Happy End')
• Alabama-Song ("Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny")
Christiane Oelze – Sopran
Eric Schneider – Piano
Barock-Recital
John Dowland
• Farewell unkind - from: Third Book of Songs (1603)
• Go crystal tears - from: First Book of Ayres (1597)
• Come again - from: First Book of Ayres (1597)
Henry Purcell
• If music be the food of love (Text: Colonel Henry Heveningham/quote from Shakespeare’s "Twelfth Night")
from "The Fairy Queen":
• "Hark, how all things with one sound rejoice"
• "Hark the ech’ing air"
"The Masque of night":
• Entrance of Night: "See, see, even night herself is here"
• Mystery: "I am come to lock all fast"
• Secrecy: "One charming night gives all delight"
• Sleep: "Hush, no more"
From "Dido and Aeneas":
• "Thy hand, Belinda ..."
• "When I am laid"
Break
Claudio Monteverdi
• Motetto a voce sola: "Exulta filia Sion"
Alessandro Scarlatti
• Madrigale in stile antico: "Da sventura a sventura"
Domenico Scarlatti
• Two Sonatas in e-minor and E-Major – K. 402/403
Giovanni Battista Pergolesi
from: "Adriano in Siria":
• Adriano: "Del labbro che t’accende"
Wolfgang Amadeus Mozart
• Konzertarie: "Ch’io mi scordi di te? – Non temer, amato bene"
Christiane Oelze – Sopran Anthony Spiri – Piano
• Farewell unkind - from: Third Book of Songs (1603)
• Go crystal tears - from: First Book of Ayres (1597)
• Come again - from: First Book of Ayres (1597)
Henry Purcell
• If music be the food of love (Text: Colonel Henry Heveningham/quote from Shakespeare’s "Twelfth Night")
from "The Fairy Queen":
• "Hark, how all things with one sound rejoice"
• "Hark the ech’ing air"
"The Masque of night":
• Entrance of Night: "See, see, even night herself is here"
• Mystery: "I am come to lock all fast"
• Secrecy: "One charming night gives all delight"
• Sleep: "Hush, no more"
From "Dido and Aeneas":
• "Thy hand, Belinda ..."
• "When I am laid"
Break
Claudio Monteverdi
• Motetto a voce sola: "Exulta filia Sion"
Alessandro Scarlatti
• Madrigale in stile antico: "Da sventura a sventura"
Domenico Scarlatti
• Two Sonatas in e-minor and E-Major – K. 402/403
Giovanni Battista Pergolesi
from: "Adriano in Siria":
• Adriano: "Del labbro che t’accende"
Wolfgang Amadeus Mozart
• Konzertarie: "Ch’io mi scordi di te? – Non temer, amato bene"
Christiane Oelze – Sopran Anthony Spiri – Piano
Schumann-Impressionism-Meeting
Robert Schumann:
String Quartet op. 41 Nr. 3
Ernest Chausson: Chanson perpetuelle op. 37
Interwoven:
• Robert Schumann: Songs and piano pieces
• Peter Ruzicka: 2. String quartet "... Fragment ..." (1970) in memory of Paul Celan
• Gabriel Fauré: La Bonne Chanson op. 61 after poems by Paul Verlaine
Christiane Oelze - Sopran,
Minguet quartet Cologne,
Henning Lucius - Piano
Ernest Chausson: Chanson perpetuelle op. 37
Interwoven:
• Robert Schumann: Songs and piano pieces
• Peter Ruzicka: 2. String quartet "... Fragment ..." (1970) in memory of Paul Celan
• Gabriel Fauré: La Bonne Chanson op. 61 after poems by Paul Verlaine
Christiane Oelze - Sopran,
Minguet quartet Cologne,
Henning Lucius - Piano
Reimann-Transcriptions
(CD Dabringhaus and Grimm, 2015)
Robert Schumann/Aribert Reimann:
6 songs op. 107
• Herzeleid
• Die Fensterscheibe
• Der Gärtner
• Die Spinnerin
• Im Walde
• Abendlied
Robert Schumann – Stringquartet A-Dur, op 41/3
Break
Johannes Brahms/Aribert Reimann:
Five Ophelia-songs
• Wie erkenn’ ich dein Treulieb
• Sein Leichenhemd weiß wie Schnee
• Auf morgen ist Sankt Valentins Tag
• Sie trugen ihn auf der Bahre bloß
• Und kommt er nicht mehr zurück
Felix Mendelssohn-Bartholdy/Aribert Reimann: „... oder soll es Tod bedeuten?“
Eight songs and one aragment von F. Mendelssohn Bartholdy after poems by Heinrich Heine, for Sopran and Stringquartet edited and connected with six Intermezzi von A. Reimann:
• Leise zieht durch mein Gemüt
• Intermezzo I
• Der Herbstwind rüttelt die Bäume
• Intermezzo II
• Über die Berge scheint schon die Sonne
• Intermezzo III
• Auf Flügeln des Gesanges
• Intermezzo IV
• Was will die einsame Träne, 1. und 2. Strophe
• In dem Mondenschein im Walde
• Was will die einsame Träne, 3. Strophe
• Intermezzo V
• Allnächtlich im Traume
• Mein Liebchen, wir saßen beisammen
• Intermezzo VI
• Warum sind denn die Rosen so blaß (Fragment)
Leipziger Stringquartet,
Christiane Oelze – Sopran
Robert Schumann/Aribert Reimann:
6 songs op. 107
• Herzeleid
• Die Fensterscheibe
• Der Gärtner
• Die Spinnerin
• Im Walde
• Abendlied
Robert Schumann – Stringquartet A-Dur, op 41/3
Break
Johannes Brahms/Aribert Reimann:
Five Ophelia-songs
• Wie erkenn’ ich dein Treulieb
• Sein Leichenhemd weiß wie Schnee
• Auf morgen ist Sankt Valentins Tag
• Sie trugen ihn auf der Bahre bloß
• Und kommt er nicht mehr zurück
Felix Mendelssohn-Bartholdy/Aribert Reimann: „... oder soll es Tod bedeuten?“
Eight songs and one aragment von F. Mendelssohn Bartholdy after poems by Heinrich Heine, for Sopran and Stringquartet edited and connected with six Intermezzi von A. Reimann:
• Leise zieht durch mein Gemüt
• Intermezzo I
• Der Herbstwind rüttelt die Bäume
• Intermezzo II
• Über die Berge scheint schon die Sonne
• Intermezzo III
• Auf Flügeln des Gesanges
• Intermezzo IV
• Was will die einsame Träne, 1. und 2. Strophe
• In dem Mondenschein im Walde
• Was will die einsame Träne, 3. Strophe
• Intermezzo V
• Allnächtlich im Traume
• Mein Liebchen, wir saßen beisammen
• Intermezzo VI
• Warum sind denn die Rosen so blaß (Fragment)
Leipziger Stringquartet,
Christiane Oelze – Sopran